Låt barnen vara barn

Igår såg jag på Toddlers and tiaras på TLC och jag har sett det ett par gånger innan och jag tycker det är lite roligt och bra men jag har aldrig tänkt på hur illa det egentligen är som görs där. Vet ni inte vad progamet handlar om så är det föräldrar som pressar deras barn att ha kläder som de inte vill ha, bära massor av smink och ständigt ha ett leende på läpparna trots att de kanske gick upp klockan 4 för att åka till platsen för skönhetstävlingen och varit med om timmar av förberedelse trots att de kanske inte ens vill vara där.
På programet igår var det barn som grät för att de inte vill göra det men blev tvingade, barn som somnade och inte gick och väcka för att de var så fruktansvärt trötta och de yngsta var inte mer än några månader gamla.
 
Att vara med i skönhetstävling är det inte barnen som har valt utan det är föräldrarna som av olika anledningar vill att deras barn ska vara med i dem. Antingen är de så trångsynta att de inte inser att barnen inte vill vara där eller så vet de om det men bara skiter i det för att de (framförallt mamman) ska få kunna leva ut sin dröm om att själv vinna massor av priser i skönhetstävlingar. Mamman lever ut sin dröm genom barnet och bryr sig mer om sin egen vilja en sina barns vilja. Talar barnen om att de inte vill mer så blir mamma arg och besviken och tänker inte acceptera det. 
 
Kan de inte bara låta barn vara barn och sluta tala om för barnen att de inte är tillräckligt bra som de är utan att de måste sätta på sig massor av smink och små klänningar eller små kostymer och trippa omkring på en scen och vinna massor av priser för att vara något. Jag såg barn som gärna ville ha godis men som inte fick det eftersom de var tvugna att hålla sig slanka för att kunna vinna fler tävlingar och priser.
 
I tidigare program så har jag sett att de som filmar har varit hemma hos vissa av familjerna och barnen har rum fulla av pokaler och medaljer och de ser väldigt stolta ut och det är ju självklart. De vinner ofta sina tävlingar som de deltar i eftersom deras föräldrar har råd och väljer att lägga en stor del pengar på kläder, make-up artister, stylister och dans eller gymnastiklektioner. Det har till och med gått så långt att visa av barnen har fått små skönhetsjusteringar. Inga stora skönhetsoperationer men små justeringar. Då har det väll ändå gått för långt.
De barn vars föräldrar inte har lika mycket pengar vinner inte alls lika ofta och får då lära sig att de inte är lika bra som de andra barnen.
 
Med tanke på detta så är det väll inte så konstigt att det skapas sjuka ideal.
Man lär barnen att de som vinner kronan, pokalen eller medaljen är både mycket vackrare och duktigare än alla de andra. Man låter barnen konkurrera och tävla mot varandra istället för att vara vänner. Många av barnen har inte kompisar utan bara rivaler. 
Kan de inte bara låta barnen vara barn och sluta tala om för dem att de inte duger som de är utan att de måste ändra på sig för att duga. De kommer få vara med om detta tillräckligt mycket under sin uppväxt ändå av jämnåriga så de behöver verkligen inte ha den pressen från föräldrarna också i så ung ålder.
 
Har ni sett programet? Vad tyckte ni?
 
XOXO
 









 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mandanellie.blogg.se

Hej kul att ni hittat hit till min blogg!:) I min blogg kommer jag skriva om saker som händer i min vardag, ge er tips och inspiration och låta er lära känna mig. Så hoppas ni vill följa mig och min blogg.:) Kram

RSS 2.0